Isoäitimme kärvistelivät pula-aikana. He oppivat pistämään kaiken talteen, hamstraamaan, luomaan tyhjästä. Pula-aikana mielikuvitusta käyttämällä loihdittiin käyttötavarat materiaaleista joita oli saatavilla, kuten juhlakenkiä paperinarusta ja koululaukkuja pahvista. Isoäiti keräsi vielä 80-luvulla lahjapaketeista kultanauhat keittiön yläkaappiiin talteen ja isoisä keräsi vanhoja poisheitettyjä tavaroita navetanvinttiin museoksi. Meille siis on jäänyt perinnöksi kierrättäjän henki.

Me elämme tässä ajassa toisenlaista pula-aikaa. Meille on tarjontaa liikaakin. Merkitykset uupuvat, kun kaikki on tarjolla.

Nykyihminen keskittyy perheen ja henkisten arvojen sijaan uraan ja materiaan. Yhteisöllisyys on kortilla, jokainen tavoittelee omaa hyväänsä. Itsekkyys on ajassamme hyväksytty arvo.

Tahdomme nostaa esille myytit ja tarinat, sekä perinteet ja tulkita niitä omista lähtökohdistamme. Tutkimme naisena olemisen ja kulttuurisen maailman välistä tasapainoa, sekä henkistä vapautta olla ja toimia.

 Taidenäyttelyssämme on esillä animaatiota, installaatioita ja kirjontatöitä. Suureen pajutyöhön, Haavittareen, heijastamme ritualistista, primitivististä animaatiota. Animaatioissa on yhdistelmä myyttistä symboliikkaa, perinteisen naisen roolien tarkastelua ja yritystä yhdistää itsemme naisena sekä nykyisyyteen että menneisyyteen ja löytämään sitä kautta omat juuremme ja paikkamme.

Kuorijat -animaatiossa olemme valkoisissa vaatteissa, omista hiuksista tehdyt kruunut päässämme punajuuria kuorimassa. Kuorimme punajuuria hiljaisuudessa, kunnes olemme värjäytyneet punaiseksi. Kahvipöytä -animaatiossa istumme kuten rouvat ennen meitä, mutta meiltä puuttuu halu teeskennellä kaiken olevan hyvin. Pöytäliinamme likaantuu.

 Näyttelyssä esillä on myös kirjontatöitä, joissa huutaa vanhoista toimintamalleista irti pyrkivä ja anarkistinen nainen, kirjontakukat ovat vaihtuneet kirottuihin kukkiin. Naispaavin puku on ensimmäistä kertaa esillä, se etsii toisenlaista, vähemmän patriarkaalista mallia toimia. Puku toimii itsestään teoksena, ja toisaalta esiintymisasuna performanssissa. Pukuun on kirjottu symboleja, joita voi purkaa vaikkapa naiseuden ja eri kulttuurien uskomusten sekä käsitysten kautta.

Kuva näyttelystä